lördag, maj 3

02/05/08, Kotor i Montenegro

Att aka till Tulcea var nagot av ett misstag. Vi hade tankt ta farjan ut till Donaus floddelta i Svarta havet, men farjan gick bara varannan dag, och naturligtvis var vi dar pa fel dag. Dessutom var det den ortodoxa pasksondagen, sa allting var stangt, och regnet vrakte ner. Efter nagra timmar pa cafe tog vi taget tillbaka till Bukarest.

Val framme letade vi langt om lange efter ett hostel som vi hade last om i guideboken. Det visade sig vara val vart modan. Efter en natts somn i en prinsessan pa arten-sang at vi hemlagade kanadensiska pannkakor till frukost och gav oss ut pa stan.

Eftersom det fortfarande regnade var de andras humor pa botten, medan jag mest var glad for att vi antligen gjorde nagonting. Vi kollade pa parlamentshuset, varldens nast storsta byggnad efter Pentagon. 3100 rum och 330,000 m2. Sjukt stort. Dessutom kollade vi pa ett antal kyrkor och sen drack vi ol tills nattaget till Belgrad gick.

Och vilket javla tag sen! 32 grader enligt termometern jag fick av Rora (vars kompass ar tvivelaktig, sa jag vet inte hur korrekt den ar) och massa fulla rumaner som ville kopa var mat. Efter ett tag lyckades vi fa upp fonstret och kunde slumra till lite grann.

I belgrad hande det antligen saker! Forst gick vi till ett jattefort i en jattepark med jattefin utsikt over hela stan. Dar satt vi i solen och jag skrev vykort om det latinska sprakstammen till min gamla favoritlarare.

Sedan lamnade jag och Matilda Joel, och hannmed att kolla pa det entografiska museet, som var sjukt bra, med massa uppsydda gamla serbiska folkdrakter, att ga till botaniska tradgarden (en flopp, sag ut som en vanlig tradgard) och kolla pa fem-sex kyrkor, varav en var varldens storsta ortodoxa kyrka.

Val tillbaka pa hostelet var vi utmattade, men efter en kopp pulversoppa och lite kortspel gick vi tillen studentbar. Vi orkade dock bara med en ol, och gick innan kvallens live-akt, ett pudelrockband, hade borjat spela.

Nasta dag tillbringades pa ett tiotimmarstag till Bar, pa kusten i Montenegro. Otroligt fint med massa berg, men ocksa otroligt langtrakigt. Nar vi kom fram tog vi en taxi in till stan, coh eftersom taxichaufforen blev sur pa att vi gnallde over priset slappte han av oss pa stans dyraste, fyrstjarniga hotell for 120 euro natten.

Vi la sedan ett antal timamr pa att hitta boende och hade som nar bestamt oss for att sova i ett fotbollsmal nar vi hittade ett litet pensionat. Nasta dag lag vi pa stranden en timme, och badade i Adriatiska havet. Jatteskont, men ack vad jag skulle angra mig! Jag har nog aldrig varit sahar solbrand! Det ar som om nagon har malat en vit bikini pa en falustuga!

Vi lagade egen mat den kvallen och fyllde antligen pa proteinforradet. Efter an ansenlig mangd rodvin och ol, varav en del intaget pa stranden i solnedgangen, ratt ur flaskan, kissade jag i nogon slags vaktkur och sen gick vi hem och la oss innan tio.

Halv sju dagen efter (imorse) gick vi upp for att ta bussen till Kotar. Dar ar vi nu. Det ar en sjukt sot liten stad, med en medeltida del som ar omgjardat av en stadsmur. Vi bor mitt i smeten och har blivit guidade av en galen monteneger, Han har kort mig pa sin lastcykel och visat upp mig for sina vanner, och fragat Matilda om hon ma handa ar intresserad av lite sex. Han borjar bli ganska jobbig faktiskt.

Nu har vi suttit pa internetcafe i evigheter och jag hoppas pa en handelserik kvall!

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym säger..

Monteneger = sjukt kul ord!!

Jag blev också galet solbränd vid adriatiska havet. Hurts like HELL eller hur?

Kul att du berättar hur du har det!

03 maj, 2008 21:33  

Skicka en kommentar

<< Home