torsdag, maj 22

Warszawa

Nu har jag mott upp med Isa i Warszawa, och det ar jattekul! Igar gick vi en runda pa stan, langs den gamla muren runt Warszawa-ghettot. Valdigt intressant! Fast det mesta var bara sma skyltar pa helt vanliga hus som sa typ "Har har det bott nan kandis som du anda inte kanner till. Han tog livet av sig".

Hojdpunkten var helt klart den gamla judiska kyrkogarden. Jag har aldrig sett en vackrare, haftigare och mer igenvuxen kyrkogard. (Joel och Matilda, ni skulle varit kvar!) Gravstenarna lag sjukt tatt, och var jattestora. Ju langre in pa kyrkogarden man kom desto tatare satt de och desto mer slitna var de. Nar vi kommit langst in lag gravstenarna bara huller om buller pa marken, halvt dolva av meterhogt gras, eller riktigt tat snarskog. Sjukt vackert!

Det var dessutom for en gangs skull soligt, och faglarna kvittrade. Skulle jag bli begraven skulle jag vilja att det var pa ett sant stalle!

Val hemma pa hostelet borjade vi dricka vin med en australiensare som bodde i vart rum och en av personalen. Och vilket vindrickande det blev sen! Efter en flaska var sprang ena killlen ut och kopte varsin till! Mycket trevlig kvall, men efter tva flaskor rodvin var blev det inte mycket sovande.

Jag somnade halv sex, vaknade sju och madde sa daligt att jag inte kunde rora mig! Lyckligtvis kande Isa likadant, och det enda vi har gjort idag ar att ta oss ut och ata middag och sedan ga pa det etnologiska museet. Valdigt bra, men inte lika bra som det i Serbien. Det basta var en fotoutstallning om polska pilgrtimsfarder. Jattefina foton, och det var intressant att se efter mina religiosa upplevelser i forra inlagget.

Val hemma igen somnade vi som stockar med kladerna pa och allt redan klockan atta. Inte riktigt meningen. Sa jag vaknade hal tva, ratt sa utvilad. Vet inte riktigt om jag ska saga att det ar en sjukt tidig morgon, eller att jag helt enkelt kommer vara vaken inatt. Fast jag somnar sakert om nan gang.

Jag tycker det ar lite komiskt att jag istallet for att bara borsta tanderna och ga och lagga mig nu sitter har och surfar i en timme mitt i natten. Men facebook funkar inte. Paniken!

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home