onsdag, oktober 3

En illa skriven replika på ett försvunnet inlägg eller sluta bita i din jävla kudde och bli politiker istället

En sak som jag har funderat på ganska länge är det här med rätt och fel. Jag tycker till exempel att jag har lika mycket rätt att tycka illa om kött som en rasist har rätt att tycka illa om invandrare. Jag är till och med värre än så - jag tycker faktiskt att vi HAR lika rätt också. Vem är jag att säga vad som är rätt och fel? Är inte det samma sak som att säga att jag faktiskt ÄR lite, bara snäppet, bättre än någon annan? Vem är någon alls att säga vad som är rätt eller fel?

Så till det här med folkomröstningar. Om mer än 50% av Sveriges befolkning röstar blått, är det då inte rätt att de får makten? Och om hälten av folket skulle få för sig att hata homogiftermål, är det verkligen rätt att tillåta det då? När vi faktiskt röstade för vänstertrafik, var det rätt av Sverige att ändå satsa på högertrafik? Det har ju helt klart varit praktiskt i slutänden, men är det rätt att gå emot folkets vilja? Och hur var det egentligen med den där kärnkraften? Rätt eller fel när vi svarade att vi inte visste?

Jag har hört att gemene man tycker att vissa åsikter är mer rätt än andra. Det finns liksom vissa saker som helt enkelt ÄR mer rätt. Homos är bra, invandrare är bra, kvinnor är bra, sjukvård är bra och hej och hå. Vill du inte ha invandrare i stan? Håll käften och sätt dig i ett hörn - du har fel. Gillar du inte flator? Synd för dig då, för vi ska flatifiera hela landet. Klipper du hockeyfrilla på ditt barn? Ja, då kan du ju räkna med att ungen blir mobbad. Jag har rätt och du har fel, punkt slut.

Jag tycker så här: Homofobi är lika rätt som att tycka att bögar är det bästa som finns, det är lika rätt att vara livrädd för invandrare som att älska Allah, det är lika rätt att rösta blått som rött som grönt som blankt som att rent ut av inte rösta alls. Du har lika rätt som jag, lika rätt som han eller hon och lika rätt som fan och hans moster. Vi håller bara inte med varandra.

Är det inte det som alla människors lika värde går ut på?

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home