söndag, oktober 7

Holländska språket eller Lilla Killen goes trevlig

Igår var det så kallad "Funday" med jobbet. I år hade de döpt om den till CSI Amsterdam Event, och tur var väl det, för det var inte det minsta fun. Vi fick gå runt i Amsterdam och svara på frågor om Holland, i klass med stadsorientering i åttan. Sedan gick vi in i Amsterdam Dungeon, en 80 minuters guidad tur på holländska som var bland det ointressantaste jag har varit med om.

All information om dagen var på holländska, alla uppgifter vi skulle lösa var på holländska och när jag frågade om en engelsk översättning blev jag utskälld av Mark, som tycker ett jag borde kunna holländska vid det här laget. Jag stör mig väldigt mycket på att allt som rör mitt jobb är på holländska. Jag jobbar på svenska och engelska, i mitt kontrakt står det att jag bara behöver kunna engelska, och enligt lag måste mitt jobb alltid ge mig en översättning på engelska eller svenska, eller förse mig med en tolk, om det gäller information som jag måste ta del av. Det händer ju inte direkt.

Jag har blivit told off för att jag inte följer dresscoden på jobbet, men om jag bara kan få den på holländska är det inte så lätt. Jag har ansökt om att få gå en holländskakurs två gånger, men mitt jobb tillåter mig inte att göra det, och jag vill inte lägga så mycket pengar på det själv. Alla mail som går ut till alla anställda i Holland är på holländska, och ofta gäller de saker som man måste ha gjort klart innan ett visst datum. Sen får man skit för att man inte förstod vad det stod.

Jag är sjukt trött på holländska över huvud taget. Jag har nästan tappat lusten att försöka lära mig, för när jag försöker säga nåt svarar folk ändå på engelska eller skrattar åt mitt uttal. Det är inte kul.

Det enda som faktiskt var kul på denna mycket tråkiga och plågsamma funday var att jag pratade säkert en kvart med Lilla Killen. Jag vet numera vad han heter, att han bara jobbar 14 timmar i veckan och skriver ett specialarbete om Sveriges ekomoni. Vi diskuterade svensk arbetslöshet och statistik. Han var imponerad över att jag sjöng en holländsk AJAX-sång.

En annan bra sak var att jobbet hade en budget på 7000 euro på en restaurang för de 75 anställda som var med och åt middag. Det betydde sjukt mycket gratis alkohol, och det behövdes efter att ha genomlevt hela dagen. Jag hann inte utnyttja ens i närheten av allt jag kunde ha gjort, för vid elva drog jag vidare för att fira Malins födelsedag.

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym säger..

Testa Volksuniversitets kurser. Inte sa dyra och man lar sig mycket hollandska :-)

13 oktober, 2007 14:28  

Skicka en kommentar

<< Home