måndag, juni 9

Hos Lisa i Kyoto

Här sitter jag i pyjamas i Lisas nyinredda soffa och bara slappar. Jag orkar inte ta mig ut för att sightseea riktigt än. Jag har blivit lite trött på att kolla på nån ny sevärdhet varje dag. Efter ett tag känns de ganska lika ändå. Fast om en timme ska jag väl ge mig ut och göra just det ändå.

Ja, jag är ju 20 nu också. Det känns väl bra antar jag. Ska jag vara ärlig har jag inte känt mig en dag yngre än 25 det senaste året. Varje gång jag har tänkt på hur gammal jag är, har jag blivit förvånad. Så ung! Men ja, nu är jag i varje fall inne på rätt decennium.

Födelsedagen började klockan 06.15 då jag gick upp för att gå på morgonbön. Mycket underhållande. Det var en gammal munk som skrek och viskade mumbojumbo om vartannat, slog på saker och tände ljus. Jag vet inte riktigt om det kändes så religiöst, men intressant var det iallafall.

Sen var det middag till frukost. De äter tydligen så på tempel. Sen åkte jag till Kyoto, kollade på den sjukt häftiga tågstationen, några skolklasser som spelade klassisk musik och dansade, och ännu ett tempel. Jag mötte upp med Lisa, och vi gick på en universitetsfest.

Fester i Japan är lite av en klass för sig. De gillar att leka lekar där man skämmer ut sig "för att bryta isen", och denna festens lek gick ut på att vi skickade runt en låda med lappar i, och den som hade lådan när musiken slutade var tvungen att dra en lapp och göra vad som stod på den. På alla lappar vi hann dra stod det nån version av att man var tvungen att säga "jag älskar dig" till nån random person. Inte så himla pinsamt kan man tycka, men oj, vad det var jobbigt för japanerna.

Sedan blev det häng vid en flod och fotboll på en bar. Jag och Lisa drog hem en kvart in i regnet.

Dagen efter var det Lisas födelsedag, och vi började med paketuppackning. Till och med jag fick väldens finaste paket från mina vänner i Holland! Och en jätterolig bok om Knutby av Malin.

Jag och Lisa bakade en aningens improviserad kladdkaka, och ryckte in kanske tolv pers i hennes lägenhet för att njuta av den. Sedan blev det middag och karaoke igen. Karaoke är nog ev de saker jag uppskattar mest med Japan. Man får ett eget rum, så man behöver inte skämma ut sig för hela krogen, och sen sitter man helt enkelt där inne och sjunger. Jättekul!

Nu är det måndag igen och jag borde ta tag i mitt turistande.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home